28/10 tot 04/11 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Hensen - WaarBenJij.nu 28/10 tot 04/11 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Hensen - WaarBenJij.nu

28/10 tot 04/11

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

11 November 2016 | Suriname, Paramaribo

28-10-2016 Vrijdag
Vandaag was het eindelijk zover mijn eerste stagedag in Suriname. Ik ging met goede zin naar stage toe op de fiets, muziek in en fietsen zeggen we dan. In de ochtend was het heerlijk om te fietsen er was nog frisse wind. Het mooiste was dat ik was niet verdwaalt was, alle wegen lijken hier zo op elkaar. Eenmaal bij stage werd ik snel naar de baby kamer gestuurd. Daar mag ik mijn stage gaan volgen. Ik ben nu echt al gek op de baby’s, ze zijn zo schattig. De tijd op stage vloog ook echt voorbij. Toen klaar was stond de terug weg op de fiets, mij te wachten. Ik dacht dat het lekker zou zijn om te fietsen maar ik had niet geleerd van de vorige fiets tocht haha.
Gelukkig kon ik onderweg stoppen om te drinken en wat fruit te kopen wat hier echt erg lekker is. Thuis was het al snel omkleden en bikini aan en het zwembad in, dat zal wel welk elke dag gaan gebeuren. Na het afkoelen was het al weer tijd om eten te koken, maar daar had ik niet veel zin in dus werd het maar een soepje met brood. In de avond stond de stapavond op de planning bij Tequila. Ik was heel moe dus was maar op bed gaan liggen om toch even te rusten.
Maar er stond zulke harde muziek op dat ik er uiteindelijk maar uit bed kwam en ik toch mee ben gegaan met stappen, waar ik overigens geen spijt van had. Want eenmaal bij Tequila aangekomen was het super gezellig, kwam de mensen van uit het vliegtuig ook weer tegen (super grappig). Eén maal aan het dansen met zijn allen begon er een cirkel te ontstaan in onze groep waardoor er een soort dance battle kwam. Het was super leuk om te zien vooral omdat het begon door een huisgenoot die in het midden stond. Na dance battle was ik naar huis gegaan want ik was wel echt moe en de volgende dag stond er een avond dienst op de planning, gelukkig wel uitslapen dus!
29-10-2016 Zaterdag
We waren rond 5 uur in de ochtend thuis van het stappen. Gelukkig heb ik airco dat scheelt een hele hoop. Daardoor kon ik wel uitslapen tot 10 uur om vervolgens weer zwembad in te duiken, ik ben blij dat we die hier hebben. Echt lekker als het warm is en goed om in te ontspannen. Het was algauw tijd voor stage Er stond een grote activiteit op het programma. We gingen op pad met de kinderen. Was super leuk, we waren naar een speeltuin geweest en ze daar konden ze hun energie kwijt. Toen we terug kwamen van de activiteit moest ik snel weer naar baby kamer om te helpen. Weer leuk om te doen.
Dit keer was ik niet op de fiets gegaan ik vond het toch iets te ver fietsen. Gelukkig was Chico zo lief om mij te brengen en te halen. Eénmaal thuis snel ff douche en bed in !
30-10-2016 Zondag
Zondag YES! Een ontspannend dagje dacht ik, dat was het wel maar ik ben weer op pad gegaan naar Overbridge. Dat is een strand hier ongeveer een uur van Paramaribo met de taxi en het was super ontspannend. Maar ik werd eerst wegwijs gemaakt met het openbaar vervoer door Chico zodat ik voortaan met de bus naar mijn stage kan. Gelukkig was dat zo klaar, zodat we meteen door konden naar Overbridge. Eénmaal daar aangekomen dacht ik: waarom staan er van die netten in het water, dat werd al snel uitgelegd dat het voor de piranha’s was zodat je niet gebeten word. Het was veilig genoeg om te zwemmen. Lekker leesboek er bij en genieten onder de palmbomen van het weer. In het restaurant gegeten, het was super lekker we hadden kousenband met rijst en vis. Toen we gegeten hadden kwamen we er achter dat er ook een zwembad was met natuurwater. Bij het zwembad leek het of we in een luxe gebied waren met al die mooie zwembaden,. Het ultieme vakantie gevoel. Optimaal van genoten! Om 16.00 uur werden weer opgehaald met de taxi om naar huis te gaan. Thuis aangekomen was het eten opwarmen van gisteren, dat had ik meegekregen van stage. Super lekker ,een soort spaghetti met apart sausje. Het was een schoolavond voor iedereen dus ging ik maar vroeg slapen.
31-10-2016 Maandag
Vandaag was het weer tijd voor een ochtend dienst ik wilde met de bus gaan maar durfde het nog niet helemaal aan, dus ben met de heen weg met de taxi gegaan. Ik was ruim op tijd voor stage, om kwart voor 7 .Ik kon nog even wakker worden voordat ik aan de gang moest. Om 13.00 uur snel naar huis , om Mandy op het vliegveld op te halen. Helaas kreeg ik de taxi niet te pakken. Er reed gelukkig een bus voorbij, ik ben maar ingestapt. Gelukkig had de vlucht vertraging ,anders was nooit op tijd thuis geweest. Nu kon ik nog even een duik in zwembad nemen. Onderweg naar vliegveld was het wel gezellig met Chico in de auto, gezellig kletsen. Eenmaal aan gekomen op het vliegveld moesten we nog een uur wachten op Mandy, ze waren te laat bij de douane en dat duurt erg lang hier. Toen Mandy kwam aanlopen zag ze ons in eerste instantie niet maar gelukkig was het niet druk en konden we hard roepen. Toen we naar huis reden was het al donker en laat. Ik had eigenlijk wel honger gelukkig had Chico wat mango bij, had ik weer niet aan gedacht. Thuis was het dan ook snel eten en naar bed om te slapen.
01-11-2016 dinsdag
Vandaag was het een dag om bij te komen! Ik had hem vrij gehouden voor Mandy dan kon ik mee de stad in om rond te kijken. Alleen werd ik wel vroeger wakker al dan dat ik gedacht had. Dus rustig ontbeten en daarna met zijn we naar de supermarkt gegaan om boodschappen te doen. Mandy had niets in huis en ik moest ook nog eten hebben. Mandy stond net als ik de eerste keer er van te kijken wat we allemaal konden halen en dat de winkel zo groot is. Ik kreeg ook meteen te horen dat ik best gevaarlijk fiets (oeps).
Ze kon mij gelukkig bijhouden met fietsen. Na het boodschappen een plons in het zwembad om toch maar even wakker te worden voor de rest van de dag! Om 14.00 uur werden we gehaald door Chico, voor een tour in de stad, waar we het beste dingen konden kopen als we die nodig hadden. Zoals schoenen kleren en bestek en natuurlijk eten. Ik heb toen ook een zwemband gekocht en een
badeend om de huisgenoten te plagen. Toen ik daar mee thuis kwam was het lachen! Naast de stad zijn we ook nog naar de waterkant gegaan om te kijken bij koningin Wilhelmina. Uiteindelijk was het een hele leuke middag. In de avond stond er voor mij weer wat op de planning en had Mandy mee gevraagd. We gingen naar salsa les. Ik dacht de eerste keer van o jee waar ben ik aan begonnen, maar de leraar zit zo vol passie, dat het echt geweldig is en minder gênant is. De eerste lessen waren het de basis stappen die we deden, dat was gelukkig bij te houden. De les liep alleen een beetje uit tot half uur maar voor mijn gevoel vloog het voorbij. Nu ga ik elke dinsdag en vrijdag avond salsa les volgen, hopelijk kan ik dadelijk meedoen in de uitgaanstentjes. Het is daar van 24.00 uur tot 1 uur salsa dansen. Eenmaal thuis weer aangekomen waren de huisgenoten wel benieuwd, ik vond het echt leuk, een paar huisgenoten die mee waren vonden maar niks.
02-11-2016 woensdag
Vandaag was het weer een vroege stagedag dit keer ging ik het met de bus proberen. Maar ik had deze ochtend echt een iris actie! Ik was verdwaalt!(het zal mij is niet overkomen haha) De eerste bus ging goed tot dat ik de tweede bus moest pakken ik had Pks gepakt plaats van pk maar gelukkig kwamen ze allebei in de buurt van mijn stage. Met de Pks was ik zover door gereden dat Chico zei toen ik hem belde:” ben je helemaal daar?”
Nadat ik Chico had gebeld, had ik stage ook maar gebeld dat wat later was. De mevrouw van stage was zo lief, ze me heeft geholpen om terug te komen naar mijn stageadres. Het scheen dat ik helemaal niet zover uit de buurt was dan dat ik dacht. Alleen we waren niet langs de winkel gereden waar ik uit moest stappen. Na drie telefoontjes met stage was ik er gekomen. Vond dit echt super fijn. Bij stage moesten de zuster ook wel lachen om mi, gelukkig kon ik er zelf ook wel om lachen.
De terugweg gaf geen problemen, die had ik al een keer gedaan! Thuis aangekomen was het al snel lekker zwemmen. Op het menu stand pannenkoeken met banaan. Wonderbaarlijk het lukte me nog ook om ze te bakken in de pannen hier. Ze waren heerlijk!
03-11-2016 donderdag
Vandaag was het ook weer vroeg opstaan voor stage, de dag vloog weer voorbij. Gelukkig was ik dit keer niet verdwaalt met de bus. Toen ik bijna naar huis ging vroegen ze mij om mee naar het ziekenhuis te gaan. dat vond ik wel erg leuk. Ik ben mee gegaan naar het ziekenhuis om te kijken hoe het ging er moest bloed geprikt worden. Het was heel raar ,de manier hoe ze dat hier doen. Ik moest het kindje vasthouden voor het bloedprikken. Hier word het bloed echt opgetrokken met een spuit.
Ik werd thuis afgezet . Toen ik uit de auto moest stappen wilde dat kindje met mij mee, maar dat kon helaas niet. Gelukkig zag ik ze na het weekeind weer. Het was de beroemde donderdag avond om te gaan stappen in Havana, dit keer ging bijna heel het huis mee . Super gezellig. Voordat we gingen stappen hebben we met zijn allen aan het chillen geweest in de hangmatten. Toen we gingen stappen was het eerste uur echt leuk om te zien, ze waren nog bezig met salsa dansen. te zien, ik Vond het wel jammer dat ik het nog niet onder de knie heb, maar vrijdag gaan we weer een poging wagen om het te leren. Avondje stappen was wel kort, te moe van heel de week. Dus we waren om 3 uur al weer thuis(laat genoeg).
04-11-2016 vrijdag
Vandaag was het mijn vrije dag, lekker uitslapen tot 9 uur! We hadden al weer een idee om te gaan doen. We zijn met zijn drieën met de taxi naar palmentuin geweest. Deze is hierom de “hoek” dan moet je er wel zijn geweest, vind ik. Daar hebben we rond gewandeld. De Palmentuin het woord zegt het eigenlijk al is een tuin waar alleen maar palmbomen staan. Ze waren wel heel hoog! Na de palmentuin zijn we de stad nog in gegaan. We zijn bij KFC gaan eten, ja die hebben ze hier ook! Alleen de kip is hier best pittig, dus veel drinken erbij. Na het eten zijn we even de markt op geweest. Maar daar werden we weg gestuurd omdat er drugs verkocht werden. Oeps verkeerde plaats haha. Dit kregen we ook pas later te horen, we vonden het een beetje raar. Na de markt zijn we naar souvenirs winkeltje gegaan omdat iemand kaarten moest hebben , het was een leuk winkeltje met allemaal zelfgemaakte dingen. De terug weg was weer makkelijk met de bus , die kan ik nu bijna dromen. We gingen even oefenen met Mandy hoe ze met bus kon reizen. Het is stuk goedkoper als de taxi. Eénmaal weer thuis zijn we lekker gaan chillen bij het zwembad want de volgende dag staat er een leuke trip te wachten, daarvoor moet je wel uitgerust zijn. Alleen nog de tas in gepakt voor de volgende dag.

  • 11 November 2016 - 22:31

    Ylona Dekkers :

    Super leuk om te lezen, Iris!
    Lekker genieten van je mooie tijd daar!
    Ik ben wel erg benieuwd naar wat foto's op je blog!!

    Dikke kus!

    Ylona

  • 11 November 2016 - 23:13

    Ina Van Bruggen:

    Hoi Iris,
    Weer genoten van je verhaal!
    Tot de volgende keer weer.

    Lieve groetjes, Ina

  • 12 November 2016 - 22:43

    Janny :

    Leuk verhaal weer Iris, fijn dat je het naar je zin hebt.
    Wat leuk dat je stage loopt op de babyafdeling, ben benieuwd naar je foto's.
    Kijk weer uit naar je volgende verslag. Veel gezelligheid en knuffels voor de baby,s
    Groetjes Janny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

ik ben iris hensen, ik ga voor mijn opleiding verpleegkundige naar Suriname toe. Daar ga ik stagelopen bij een weeshuis.

Actief sinds 22 Nov. 2012
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 16411

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2016 - 21 Januari 2017

Suriname

28 Januari 2012 - 28 Maart 2012

ghana

Landen bezocht: